Koerjaa - Reisverslag uit Nundeul, Zuid-Korea van elly-hans-nieuwzeeland - WaarBenJij.nu Koerjaa - Reisverslag uit Nundeul, Zuid-Korea van elly-hans-nieuwzeeland - WaarBenJij.nu

Koerjaa

01 Augustus 2014 | Zuid-Korea, Nundeul

We zijn met de citytoer naar een speciaal winkelgebied geweest. Met gids in de bus dus.En die vertelt dan ook een en ander.

Nu weten we daardoor, dat de lokale bevolking praat over Koerja met de klemtoon op de oe. Zo moet je Korea dus uitspreken. Maar ja, wij eigenwijze Hollanders bedenken altijd eigen uitspraak, zoals wiefie in plaats van waaifaai terwijl we wel een aaipet en een aaifoon en een aaipot hebben.

Het winkelgebeuren was bijzonder, nee is nog steeds bijzonder natuurlijk. Wij hadden een shopping mall verwacht zoals je die op vele plaatsen in de wereld hebt, maar dit was meer een gebouwtje met twee verdiepingen (dus begane grond en 1e verdieping) waar de ruimtes waren verdeeld in hokjes van een paar vierkante meter, waar ieder zijn of haar eiogen toko had. Een soort Beverwijkse Bazaar. Zonder toiletten, zonder horeca, zonder infocentrum, vrijwel alles alleen aangekondigd in Koreaanse letters.

Maar het was natuurlijk gelijk een soort citytour met uitleg dat die ene berg aan de linkerkant geen oorspronkelijke berg is, maar een vuilnishoop die is afgedekt en daarna met bomen en struiken beplant, zoals ook bij de Kemphaan in Almere.

En die historische stad was een beperkte weergave van een openlucht museum zoals wij dat in Nederland hebben in Arnhem en Enkhuizen.

Best wel leuk om te zien hoe men dat hier beleeft en uitwerkt. Morgen gaan we over de langste brug van Korea, zoiets als wij in Zeeland hebben, maar dan slechts 21 km lang.

Maar nu eerst weer slapen, het is hier zeven uren later dan in Nederland, dus wordt dit geschreven om ongeveer 21.30 uur.